Vi som skriver här på Colombia-bloggen är utsända av Kristna Fredsrörelsen för att arbeta som fredsobservatörer i Colombia. Här kan du följa vårt arbete, ta del av vad som händer i landet och våra reflektioner runt arbetet, Colombia och vardagen.

Vad vi gör

Kristna Fredsrörelsen skickar fredsobservatörer till konfliktdrabbade områden i Colombia, Guatemala och delstaten Chiapas i Mexiko. Syftet är att ge utrymme för lokalt freds- och människorättsarbete och att skydda civilbefolkningen. Metoden kallas ”preventiv närvaro” och handlar om att förebygga våld. Närvaron av fredsobservatörer har en skyddande och våldsdämpande effekt. Denna effekt uppnås genom att observatörerna ingår i internationella nätverk av organisationer och personer som reagerar på brott mot de mänskliga rättigheterna.

Efter förfrågningar om medföljning från enskilda organisationer i Colombia, skickade Kristna Fredsrörelsen (KrF) sin första fredsgrupp i april 2004. Idag har KrF två kontor i landet, i Bogotá (Cundinamarca) och Quibdó (Chocó).

Fredsobservatörens arbetsuppgifter består av arbete med preventiv närvaro i form av fysisk och politisk medföljning av colombianska organisationer, möten med colombianska myndigheter, nätverksarbete med lokala och internationella organisationer, analys av den aktuella konfliktkontexten i Colombia och en stor del administrativt arbete.

Fysisk medföljning innefattar besök på organisationskontor, medföljningar i stadskärna samt resor ut i regionen/andra regioner. Politisk medföljning innefattar allt arbete som syftar till att synliggöra den preventiva närvaron t.ex. genom möten med colombianska myndigheter, nätverkande, och blixtaktioner.

Vi är för tillfället 13 personer som jobbar för KrF i Colombia; fya fredsobservatörer i Quibdó; och 4 fredsobservatörer, en säkerhetsansvarig, en ansvarig för politisk medföljning, en administratör samt en koordinatör  i Bogotá.

Bogotá: Agnes Berge (koordinatör), Gabriella Berglund, Miguel Fernández, Claudia Lancheros, Roberto Montoya, Julia Fyr, Patricia Lozano, Julia Quist och Shanna Löfgren.

Chocó: Miriam Heins, Paulina Nybratt Sandin, Tove From och Virginia Matamoros.

Vi är anställda av KrF, men de åsikter, tankar och reflektioner som finns här på bloggen är personliga och delas inte nödvändigtvis av vår arbetsgivare. Om du vill publicera något som vi har skrivit här var vänlig kontakta oss via mejl: bogota@swefor.org. För mer information om Kristna Fredsrörelsens arbete, se www.krf.se.

Om du vill stödja Kristna Fredsrörelsens arbete för fred är du varmt välkommen att bli medlem eller sätta in ett bidrag på bankgiro 900-0316. Tack!

• Anders Kompass ny ambassadör i Guatemala. Vi hoppas på gott samarbete för människorättsförsvararna i Guatemala. ,

BLI MEDLEM

Var förändringen du själv vill se. Bli medlem i Kristna Fredsrörelsen.

GE EN GÅVA

Stå upp för fred och mänskliga rättigheter. Ge en gåva till Kristna Fredsrörelsen.

AKTION

Agera mot människorättsbrott. Gå med i vårt aktionsnätverk.

SKYDDSÄNGEL

Bidra till arbetet för fred och mänskliga rättigheter. Ge bort en skyddsängel.