Ambassadbesök, väpnad blockad och spända fredsförhandlingar

Året har börjat i rasande fart både på lokalt och nationellt plan. I Chocó har vi haft besök av Sveriges ambassad i Bogotá tillsammans med en Sida-representant från Stockholm. Eftersom Colombiaprojektet sedan 2012 i stort sett är helfinansierat av Sida genom ambassaden, ville de så klart titta närmare på vår verksamhet i fält. Under tre intensiva dagar gjorde vi fältbesök till tre av Cocomopocas samhällen, samt till ett ursprungsfolkssamhälle med Asociación Orewa. Där fick organisationerna och invånarna chans att med egna ord berätta om, och visa, sin verklighet. Vi hann också med interna möten och sju externa möten med allt från ombudsmannakontoret, lokala kvinno-organisationer, FN-organ och myndigheten för skydd av hotade personer. Jag tror att våra besökare åkte hem med huvudena fulla av nya kunskaper om konflikten, kontexten och hur livet kan se ut för den chocoanska befolkningen.

Ambassad- och Sida delegationen på besök i ett ursprungsfolkssamhälle i Chocó

Barnen i byn showade för oss

Förutom detta håller vi för fullt på att planera och förbereda inför de årliga planeringsdagarna, ett av få tillfällen när hela Bogotá- och Chocóteamen möts för att umgås. Och för att samtala och diskutera projektet så klart! Årssammanställning av 2012, aktivitetsplanering inför 2013, och säkerhets- och kontextuppdatering är bara av några av temana som står på agendan.

På nationellt plan tog Farc:s ensidiga vapenvila slut den 20 januari. Det har varit relativt lugnt under jul- och nyår, men nu har det börjat om med nya tag. I grannprovinsen Valle del Cauca kidnappade Farc två poliser förra veckan (eller tagit krigsfångar om man ska använda deras eget språkbruk). Av den historiska frigivningen i april i fjol av de tio sista poliserna och soldaterna som satt gisslan hos Farc, som längst sedan 1998, finns inte mycket anda kvar.  Denna aktion från gerillans sida gör inte att fredsförhandlingarna på Kuba flyter på smidigare och tidningen Semana pratar nu om ”krisen i Havanna”.

Även här i Chocó känner vi av Farc:s närvaro igen. Ytterligare en väpnad blockad inleddes förra veckan, och ska pågå i tre veckor framöver. Den här gången är inte hela Chocó paralyserat utan en av de två huvudvägarna ut från Quibdó mot grannprovinsen Risaralda. Varken varor eller människor får vistas på vägarna då de hotas att bli skjutna. Det går rykten om att en motorcykelförare som trotsade förbudet har fått sätta livet till, och kommer att fungera som statuerande exempel för att avskräcka andra från att göra detsamma.

Mina sista månader som fredsobservatör har som sagt börjat.

Maria Erlingsson, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen i Chocó

1. Pingback: De mänskliga rättigheterna i Latinamerika 2012 « Kristna Fredsrörelsens blogg