Är det farligt?

De flesta av mina släktingar och vänner undrar konstant hur farligt det är här i Colombia, och hur farligt det är att jobba som fredsobservatör? Svaret jag ofta ger, ”inte alls så farligt”, låter kanske lite nonchalant men låt mig förklara:

Stirrar man sig blind på statistik och medias ofta ensidiga skildringar verkar Colombia väldigt farligt för varje levande varelse, men det är inte verkligheten för alla. I Bogotá bor vi i en lugn del av staden, vi rör oss inte i problemfyllda kvarter för där har vi inget att göra, kvällstid får man vidta samma åtgärder som i princip alla storstäder i världen – inte gå omkring ensam på mörka gator, höra av sig till vänner, inte bära värdesaker synligt som exempelvis bärbara datorer, se efter sina tillhörigheter på folktrånga platser som på bussen för att undvika snatteri. Alla dessa exempel på sunt bondförnuft helt enkelt.

Vårt jobb innehåller också en stor måtta säkerhetstänk, allt ifrån analyser vi gör gällande säkerhet på kontoret och bostaden, till kontextanalyser inför, under och efter våra medföljningar. Vi bygger analyserna på information från olika källor, information som för utomstående kanske verkar obetydlig, men tack vare detta kan vi utföra vårt jobb på ett säkrare sätt. Därutöver har vi olika kommunikationsrutiner både inom teamet och utåt till colombianska myndigheter och andra organisationer, och sist men inte minst har vi ett av våra viktigaste hjälpmedel – vår väst! Det vill säga, synliggörandet av internationell medföljning. Vi har flera olika sätt att synliggöra vår närvaro förutom västen; keps, t-shirts, flagga och flytvästar. Den andra delen av synliggörandet är att utföra möten med olika aktörer, både statliga och civila, och förklara vår närvaro och vårt uppdrag i landet.

Det sägs ofta i Sverige att den största risken utomlands är trafiken, där mopeder rankas som den farligaste faktorn. I Colombia är vägunderlaget hyfsat bra på de största vägarna men olyckor sker, precis som på alla andra ställen. Det gäller att se upp i trafiken, men ibland hjälper inte ens det – man kan inte styra allt i denna värld. Då känns det väldigt tryggt att veta att vi har en av de bästa sjukförsäkringarna som finns, allt från ersättning för utlägg till hemtransport till Sverige för vidare vård ifall det skulle behövas. Men den vanligaste säkerhetsrisken mot vår hälsa här måste ändå vara infektioner och parasiter, sådant som rätt smärtfritt behandlas på närmaste klinik.

Vi jobbar i ett land med pågående konflikt, med många olika beväpnade grupper och något jag personligen tycker är essentiellt är att inte glömma bort detta faktum, utan att fortsätta utveckla vårt säkerhetstänk och säkerhetsrutiner i denna kontext. Jag ska inte prata för mina kollegor men jag kan säga som så att jag mår bra, jag går inte på spänn hela tiden, jag är inte rädd för olyckor eller säkerhetsproblem, men behåller ett sunt tänk kring säkerhet och allt det kan betyda. Hittar man inte den balansen vore det svårt att jobba i ett land som Colombia.

Corinne Johnson, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen i Bogotá

1. Pingback: Är det farligt? | Internationell observatör

2. Kommer ihåg när du flyttade till Stockholm och jag hade köpt ett överfallslarm åt dig. Du hade ju flyttat till den stora farliga staden…. jag från Nyykaabi och du från Hesa…hmmm. Tror du nog var vanare med storstad än jag var…