Colombianska kvinnor marscherar för fred

Det är bara att erkänna, somliga dagar på jobbet känns viktigare än andra. När jag står vid Parque Nacional en tidig fredagsmorgon i november och ser människor från hela landet samlas är jag glad och tacksam över att jag får bevittna det som händer här. I över ett halvår har nätverket Kvinnor för Fred planerat och förberett en stor marsch till stöd för fredsförhandlingarna och kvinnors rätt att delta i politiken och nu ska den äntligen bli av.

IMG_1809

Vi medföljer människorättsförsvararen Nancy Fiallo som är en viktig del av detta nätverk som i sin tur består av olika kvinnoorganisationer. I över ett år har vi på Kristna Fredsrörelsen suttit med Kvinnor för Fred på deras tisdagsmöten, rest med dom till Gujira vid den colombianska Atlantkusten, till Sumapaz i Bogotá, och deltagit i olika samlingar de haft i Bogotá. Överallt dit de reser har de talat om vikten av att omfamna och stödja fredsprocessen som pågår i Havanna. Och överallt har de mottagits med öppna armar av kvinnor och män som vill se ett slut på den väpnade konflikten.

IMG_1807

Den 22 november ser man äntligen resultatet av deras hårda ansträngningar. Ungefär 50 000 människor har samlats i Bogotá och under slagordet ”La paz y la democracia con las mujeres si va” (ungefär Fred och demokrati med kvinnor är möjligt) börjar alla marschera in mot centrum. En kollega och jag går längs med marschen som observatörer. Som fredsobservatörer deltar vi inte i politiska möten och aktioner här i Colombia, det vi istället gör är att observera t.ex. marscher och politiska möten. Allt för att colombianska människorättsförsvarare ska känna ett internationellt stöd och för att de ska kunna göra sitt jobb.

Strax efter 10 lämnar demonstrationståget äntligen parken och rör sig längs en av stadens huvudgator, la Séptima (7:e gatan), mot Plaza Simon Bolívar i centrala stan. Vi märker snabbt att endast kvinnliga poliser bevakar demonstrationen, kanske är det en markering  av att man i Bogotá vill lyfta kvinnornas situation.

IMG_1802

Längs med vägen ansluter deltagare från andra delar av staden. Alla samlas vid Simon Bolívar-torget, där man håller några tal och lyssnar på mycket musik innan eventet avslutas och alla återgår till sina vanliga fredagsrutiner.

”Det här är verkligen historiskt” säger Nancy Fiallo efter demonstrationen. ”Vi lyckades samla kvinnor från hela det civila samhället. Liberaler, konservativa, västern, kvinnor från olika delar av landet, alla enades till stöd för freden. En historisk dag för Colombia”

David Echeveste, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen i Bogotá, Colombia