Dagar med internt arbete

I förra veckan träffades hela Kristna Fredsrörelsens team i Colombia för några spännande och produktiva dagar i Quibdó, Chocó.

Teamfoto i Quibdo

Teamfoto i Quibdó

Quibdó bjöd på såväl härlig sol och värme som intensivt regn. För några av oss nyanlända observatörer var detta ett första möte med Quibdós folkmyller, medan för några av de som nu jobbar i Bogotá var resan ett kärt återseende med ett föredetta hem och arbetsplats.

Veckan började med en fika på den mysiga balkongen i huset där teamet i Quibdó bor och fortsatte i samma gemytliga anda; med trevliga middagar och återseende av gamla vänner. Några av oss hade till och med glädjen att se regionens stolthet, basketlaget Cimarrones del Chocó, vinna på hemmaplan. Innan veckan var slut hann vi dessutom med att fira en födelsedag, komplett med ”skön”sång och ännu mera fika. Födelsedagsbarnet var dagen till ära uppklädd i fluga, trots den fuktiga värmen.

En ny jämställdhetsplan, presentation av en ny medföljd organisation och reviderade begrepp om väpnade grupper var några av de frågor som stod på dagordningen. En övergripande fråga under dagarna var den förändring som Colombia står inför när ett fredsavtal mellan regeringen och FARC nu närmar sig och förhandlingar påbörjas mellan ELN och regeringen. I denna förändringens tid är det ytterst viktigt att vi på Kristna Fredsrörelsen ständigt håller våra analyser och vår information om situationen i alla delar av Colombia uppdaterad.

Frida, programsekreterare för Colombia på Kristna Fredsrörelsen, kom hela vägen från Stockholm för att delta under dagarna. Förutom nyheter från kontoret i Sverige, som alltid är mycket spännande för oss här på plats att få del av, hade hon med sig stora påsar svenskt godis, något som gjorde oss observatörer på plats i Colombia gladare än ni kan föreställa er.

Text: Åsa Svensson, fredsobservatör, Kristna fredsrörelsen i Bogotá, Colombia