Det colombianska nyhetsflödet

Man kommer snabbt in i nya vanor när man är ny på ett ställe. En av mina favoriter är morgonritualen. Medan vår kollega David föredrar att inta frukosten i all hast är morgonstunderna för min kollega Corinne och mig heliga.

Efter att ha gjort i ordning smoothie, arepa och vid behov analyserat Corinnes fantasifulla drömmar från föregående natt, bänkar vi oss i tevesoffan för att titta på morgonnyheterna. Efter snart två månader i landet zappar vi erfaret mellan de kanaler som enligt oss har de bästa nyhetssändningarna.

Exotisk smoothie bestående av ananas, banan, granadilla och apelsin

Smoothie bestående av ananas, banan, granadilla och apelsin

Arepa (majsbaserat bröd) med ost, oregano och advokado

Nyhetssändningarna de senaste dagarna har naturligtvis dominerats av frisläppandet av den franska journalisten Romeo Langlois, som hållits fången av vänsterguerillan Farc i en dryg månad, sedan 28 april. Langlois tillfångatogs i den oroliga sydliga provinsen Caquetá då han följde med en grupp regeringssoldater för att göra ett reportage om militära antinarkotika-operationer. Det var under denna operation som de anfölls av gerillan och Langlois blev tillfångatagen. Enligt egen utsago har Langlois behandlats väl av Farc och han planerar att återvända till Colombia där han varit verksam som journalist de senaste tio åren.

Frisläppandet av journalisten Romeo Langlois. Foto: AP

I Bogotá har det brutala mordet på mamman Rosa Elvira Cely lamslagit invånarna. Cely hittades förra söndagen våldtagen och torterad i en park mitt i stan. Hon låg i en blodpöl med märke på halsen vilket indikerar att gärningsmannen försökt strypa henne. Flera av hennes inre organ var förstörda på grund av att en pinne förts upp analt på henne. I kroppen hittades spår av gräs och flis. Det dröjde hela en och en halvtimme från Celys telefonsamtal tills att polisen var på plats. När de fann henne var hon fortfarande vid medvetande och kunde namnge förövaren – en f.d. skolkamrat och tillika ex-pojkvän. Hon skickades inte till två av de närmaste sjukhusen p.g.a. att hon var oförsäkrad och när hon väl kom till ett annat sjukhus dröjde det fyra timmar tills hon fick vård. Fyra dagar efter hon blivit inlagd avled hon. Celys död har lett till massiva protester och i helgen anordnades en marsch, ”Ni una Rosa más” (Inte en till Rosa). De tusentals demonstranter som samlats för marschen protesterade bland annat mot våldet mot kvinnor och för kvinnors rättigheter.

Rosa Elvira Cely blev 35 år. Foto: lanacion.com.co

Ett annat ämne som diskuterats flitigt på nyheterna är bomben som detonerade i centrala Bogotá för några veckor sedan. Det makabra attentatet var riktat mot Fernando Londoño Hoyos, f.d. inrikesminister i president Álvaro Uribes administration. Londoño klarade sig undan med några skrapsår men i dådet omkom hans två livvakter och 51 personer skadades. På morgonnyheterna har vi kunnat se Londoño i en radioshow där han med egna ord berättar om attentatet och politik i övrigt. Enligt vissa källor är det Farc som ligger bakom dådet. Plötsligt kommer våldet så nära och många får en tankeställare när de tänker på hur ofta de varit vid just denna centrala gata där dådet ägde rum.

F.d. inrikesminister Fernando Londoño efter attentatet. Foto: Agencias/ El Liberal

En nyhet som inte är att förglömma är Atlético Madrids seger i den europeiska ligan som här i landet firades som om det vore en colombiansk seger. Anledning var målavgöraren Radamel Falcao Garcías rötter i den colombianska kuststaden Santa Marta.

Radamel "El Tigre" Falcao efter ett av hans två avgörande mål i matchen mot Athletic Bilbao i Europa League 2012

Radamel “El Tigre” Falcao efter ett av hans två avgörande mål i matchen mot Athletic Bilbao i Europa League 2012. Foto: Reuters

I TV-rutan fick vi bland annat följa en exalterad journalist leta upp Falcaos gamla mormor i en förort och sedan ställa alla frågor det colombianska folket ville ha svar på. Bredvid ett gigantiskt inramat fotografi på fotbollsspelaren och mormodern i en varm omfamning, berättade den ålderstigna men vitala damen stolt hur bedårande han var som pojk. Även barndomskompisar och en f.d. flickvän fick möjligheten att säga något om sin relation med superstjärnan.

Precis innan det är dags att gå till kontoret kommer Corinnes och mitt favoritinslag. Det är det informativa och utbildande segmentet ”Ojo ciudadano!” (ung. Försiktigt medborgare!) där tittare skickar in sina egna foton eller filmklipp på farliga situationer i trafiken. En bild visar när två ungdomar åker bak på en buss, en annan visar ett överlastat flak med möbler som håller på att trilla i gatan. Bilderna visas samtidigt som programledaren beklagar sig över vilket vansinnigt beteende vi ser på fotona och uppmanar tittare att inte ta efter. Som Bogotábo ser man dagligen exempel på potentiella bidrag till inslaget och min förhoppning är att vi under vår tid i landet lyckas fånga ett sådant ögonblick på bild och få med det i ”Ojo ciudadano!”.  Den här länken rekommenderas starkt till alla som vill se exempel på colombianskt trafikvett:

Zofie Bengtsson, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen i Bogotá

1. Pingback: Nyheter och morgonrutiner | Internationell observatör