Det här med möten…

En stor del av mitt jobb går ut på att boka och gå på möten: med medföljda, med andra organisationer och med colombianska myndigheter. Det låter ju ganska oproblematiskt, men riktigt så lätt är det inte.

Som exempel på hur det kan gå till, kan jag ta den här veckans skörd av bokade och genomförda möten:

• försök att boka möten med colombianska militära och civila myndigheter samt medföljda organisationer : 6
  • totalt antal inbokade möten: 3
  • antal genomförda möten: 1

Och jag är rätt nöjd med resultatet, för ofta blir det till slut ingenting. Varför, kan man ju då med rätta undra. Tidsuppfattning, skulle kanske kunna vara ett svar, möteskultur, ett annat, men oavsett orsaken är det något man helt enkelt måste acceptera och försöka jobba med så gott det går.

Att träffa myndigheter är en viktig del av vårt arbete, eftersom det är så vi uppmärksammar dem på att vi är här och att vi kräver att de ska ta sitt ansvar för att skydda våra medföljda organisationer.

Men att boka dessa möten är en djungel och lyckas man till slut få till ett, måste man dubbelkolla att det faktiskt blir av minst två gånger och likväl kan man komma till avtalat (och trippelkollat) möte, för att få veta att personen precis var tvungen att åka iväg på något vansinnigt viktigt och så börjar hela karusellen om igen.

Man kan bli galen för mindre, men samtidigt kan man bli så oerhört lycklig över att faktiskt få till ett möte och då kan det gå helt annorlunda till. Som när jag lyckades boka in oss med mr-ombudsmannen för minoriteter i veckan: efter veckovis av brevskrivande och ringande fram och tillbaka, fick jag ett direktnummer som jag på en chansning ringde och fick tag i sagda ombudsman i egen hög person (!), som tyckte att det lät ju jättetrevligt med ett möte och kunde vi inte ses nästa dag på morgonen?

Så jag fick snabbt ringa till min kollega Lotta, som stuvade om i våra andra inbokade möten. Nästa dag träffades vi på avtalad tid (!!) och på en halvtimme fick vi honom att erbjuda sig att hjälpa oss i fall där våra medföljda organisationer blir hotade. Så kan det också gå och då kan man faktiskt ändå vara lite nöjd med ett möte av sex försök den här veckan!

Nina Vollmer, fredsobservatör i Bogotá

1. Bra jobbat Nina! Blev överlycklig när jag lyckades få in inte mindre än TRE möten den enda dagen vi skulle befinna oss i Apartadò. Ren tur, inget annat!