En människorättsförsvarare har lämnat oss
justanya.jpg

foto: Lina Moros

Justa Germania Mena somnade på måndagsmorgonen in efter en längre tids sjukdom, 53 år gammal. Justa har under flera år varit en viktig del i den afrocolombianska organisationen Cocomacias kamp för rätten till sitt land. Från och med 2004 var hon ordförande för Cocomacias genuskommission där hon framgångsrikt förde fram ett genusperspektiv inom organisationen. Cocomacia skickade under dagen ut en kommuniké där de beskriver Justa som en “outtröttlig kämpe för Cocomacia som organisation och där hennes kamp för kvinnors rättigheter bland annat bidragit till att Cocomacia idag har en kvinnlig ordförande och att hälften av styrelseposterna innehas av kvinnor”.

Vi fredsobservatörer från Kristna Fredsrörelsen kan bara instämma i denna beskrivning. Vi som har haft glädjen att träffa henne minns henne som en ständigt drivande person med en attityd att det alltid går att förändra samhället till det bättre. Den senaste medföljningen KrF gjorde med henne var på en workshop för Cocomacias ungdomar i juni. Trots att hon endast hade en kort tid kvar i livet var hon den som ledde workshopen. Hon tyckte att det var viktigt att den framtida generationen lär sig vikten av att organisera sig och kämpa för sina rättigheter.

-De är morgondagens ledare, konstaterade hon.

Cocomacia och de som kämpar för mänskliga rättigheter har mist en viktig kamrat men hennes arbete och egenskaper som människa har gjort att Cocomacia växt som organisation och att den yngre generationen inspirerats att fortsätta arbetet för ett rättvisare samhälle.