Fortsatta dödshot mot männsikorättsförsvare

Medan majoriteten av colombianerna har börjat förbereda sig för julledighet med familj och vänner fortsätter situationen för några av Kristna Fredsrörelsens medföljda att försämras. Under tisdagen förra veckan mottog Camilo Álvarez, medlem i Hijos e Hijas por la memoria y contra la impunidad, dödshot.

Dödshotet är det senaste i raden av hot som Álvarez har fått under hösten och när KrFs fredsobservatörer pratar med honom förklarar han att det börjar tära psykiskt på honom. Han berättar att det påverkar hans vardagliga liv. ”Jag är rädd att något ska hända när jag är ute och går med min son här i Bogotá”, säger han.

Återigen kommer hoten från den paramilitära gruppen Águilas Negras som har legat bakom ett flertal hot mot människorättsförsvare under året. Några av hoten som riktats mot KrFs medföljarorganisationer har vi skrivit om i september och oktober.

Under året har det uppkommit flera bakslag i fråga om situationen för människorättsförsvare i Colombia och utrymmet för att arbeta med mänskliga rättigheter för många av KrFs medföljda har krympt. KrF hoppas därför att 2015 blir ett år då fler männsikorättsförsvarare kan omfattas av rätten att arbeta med mänskliga rättigheter utan att behöva riskera sina liv.

Vill du hjälpa människorättsförsvare som Camilo Álvarez och bidra till att också han kan spendera julfirandet utan att behöva känna sig rädd för sin säkerhet? Gå in på krf.se och bli månadsgivare eller köp en skyddsängel.

Kristna Fredsrörelsen i Colombia önskar er en God Jul och ett Gott Nytt År!

Joel Pousette Lilljeqvist, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen i Bogotá