General Alzate frigiven, oron hos lokalbefolkningen fortsätter

Efter många dagars spekulation och osäkerhet står det nu klart: general Alzate och hans två medresenärer frigavs i söndags efter femton dagars fångenskap hos Farc-gerillan i Chocó.

Självaste ’Pastor Alape’, medlem i Farcs högsta ledning och kommendant över den ’division’ av gerillan som verkar i Chocó, reste ifrån Kuba där han medverkat i fredsförhandlingarna, för att överse frisläppandet av generalen. I samhället Vegaes vid Arquiaflodens strand överlämnades de tre fångarna till en kommité bestående av Internationella Röda Korset, och representanter från Norge och Kuba, två av länderna som står som garanter för fredssamtalen.

Generalen togs tillfånga söndagen den 16 december när han, i strid mot alla säkerhetsföreskrifter, färdades civilklädd på Atratofloden, tillsammans med sin advokat och en menig soldat. Vad som följde var två veckors militära operationer och bombningar med allvarliga konsekvenser för civilbefolkningen. Boende från området berättar om utegångsförbud och hur militären i vissa fall har hindrat lokalbefolkningen från att gå till sina odlingar för att hämta sitt dagliga bröd.

Och den allvarliga situationen fortsätter; en ledare från området säger:  ”fram tills igår hade militären en anledning till att vara i området, frigörandet av generalen, men idag förstår vi inte varför de stannar. Nu har de inte längre någon anledning att vara kvar i samhällena”. En annan ledare oroar sig för att regionen, nu när generalen frigivits, åter kommer glömmas bort av staten: ”lokalbefolkningen  frågar sig nu, vad kommer regeringen göra för Chocó?”

Text: Anders Nordenskjöld, fredsobservatör i Chocó för Kristna Fredsrörelsen