Historiskt framsteg för fredsförhandlingarna på Kuba

– Detta stärker och förbättrar den colombianska demokratin på ett sätt som gör att landet kan ta steget från väpnad konflikt till fred, säger Dag Nylander, Norges specialutsända diplomat till fredsförhandlingarna.

Efter snart ett år av fredsförhandlingar mellan den colombianska regeringen och Farc-gerillan nådde parterna i onsdags historiska framsteg när de fastslog en lösning på gerillans politiska deltagande, den andra av de totalt fem punkterna på förhandlingsbordet.

Den senaste överenskommelsen handlar om demokratiska garantier och deltagandeprocessen i allmänhet och möjligheter för Farc-gerillans politiska delaktighet i synnerhet. Exempelvis kommer regioner som drabbats hårt av konflikten att få särskild representation i kongressen under en övergångsperiod. Troligt är att dessa områden sammanfaller med zoner dominerade av Farc och med de så kallade ”bondereservaten” (reservas campesinas på spanska) som planeras för den avmobiliserade gerillan och deras familjer. Här kan du läsa regeringens och Farc:s gemensamma uttalande.

Politiskt deltagande i historiskt ljus

Framgångarna i förhandlingarna gällande överenskommelsen om oppositionens politiska deltagande bör ses i ljuset av 1980-talets försök att skapa en politisk lösning på det colombianska inbördeskriget. Partiet Patriotisk Union – UP (Unión Patriótica på spanska), bildades av vänstergerillor som lämnade vapnen och det colombianska kommunistpartiet. Vänsteralliansen UP ses av delar av de konservativa politiska- och ekonomiska samhällssektorerna som ett hot och sex år efter partiets bildande har presidentkandidaten Jaime Pardo Leal och över 3000 partimedlemmar mördats av colombianska säkerhetsstyrkor, organiserade privatarméer och drogkarteller.

Nu, som då är de colombianska säkerhetsstyrkornas ansvar att garantera befolkningens säkerhet. I samband med tillkännagivandet av överenskommelsen säger överbefälhavare för militären general Juan Pablo Rodríguez till colombiansk media:

-Om de (Farc-gerillan) arbetar som en del av det civila samhället, enligt lagen, måste vi garantera deras rättigheter och friheter.

Kritik mot fredsförhandlingarna

Idag är det den konservativa expresidenten Alvaro Uribes politiska strömning, Demokratisk Center (Centro Democratico) som står för den mest högljudda kritiken mot fredssamtalen. Partiets presidentkandidat, Óscar Iván Zuluaga uttalar sig emot samtalens utveckling:

-Farc:s tillkännagivande är ännu ett hån mot alla colombianer. Det är en fars! Kommer Farc:s ledare, som begått brott mot mänskligheten, att bli valda och premieras med platser i kongressen, utan att sitta en enda dag i fängelse?

Ska gerillaledare som Iván Márquez, eller alias Timochenko få amnesti och tillåtas sitta i kongressen? Stötestenen rör sig kring straffrihet och valbarhet.

Många i Farcs ledarskap står anklagade för brott mot mänskligheten och skulle i dagsläget bli dömda till mångåriga fängelsestraff. Farc:s chefsförhandlare på Kuba, Iván Márquez förklarar gerillans ståndpunkt för norska NRK:

-Kriminella har varken politiska program eller vision. Det har vi. Farc kämpar för att få en ny regering i Colombia med grund i oberoende och social rättvisa. Och varför skulle vi kämpa hela livet bara för att sen hamna i fängelse?

För att motivera stridande parter till fredsprocesser innehåller de i princip alltid ett mått av straffrihet för de stridande parterna, vars negativa sida delvis ska uppvägas av att sanningen om övergrepp och brott som begåtts under konflikten ska komma fram.

Oavsett vad man tycker om fredsförhandlingarna och eventuell straffrihet för militär och gerilla så kommer vi inte ifrån att det faktum att fler och fler höjer på ögonbrynen inför utvecklingen. För första gången på mycket länge ser det faktiskt ut som att Colombia har en reell möjlighet att nå ett fredsavtal och därmed kunna pensionera det snart 60-åriga inbördeskriget.

Matts Olsson, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen i Chocó

Fredsförhandlingarnas fem punkter:

1.       Jordreform/Landsbygdsutveckling

2.       Politiska deltagande (i huvudsak garantier för politisk opposition)

3.       Postkonflikt (gerillans avmobilisering och samhällsintegrering)

4.       Narkotikahandel

5.       Rättigheter för de som drabbats av konflikten (sanning och upprättelse)

Mer information om:

Unión Patriótica