Idag är det FN:s internationella dag för offer för tvångsförsvinnanden

Från Argentina och mödrarna på Plaza de Mayo till de tiotusentals försvunna under Pinochets skräckvälde i Chile, Latinamerikas historia av tvångsförsvinnanden kan göras lång.

Enligt Internationella Röda Korset kan nära 80.000 personer i Colombia räknas in i den mörka statistiken över försvunna personer. Bakom var och en av dessa siffror finns människoöden och familjemedlemmar som ställer sig frågan, var är min pappa, min mamma, min son eller dotter? Att inte veta om de ännu lever och inte få en grav att gå till är givetvis oerhört smärtsamt.

DSCF6441

En av de organisationer som Kristna Fredsrörelsen medföljer är Hijos e hijas por la memoria y contra la impunidad vilket betyder Söner och döttar för det historiska minnet och mot straffriheten. De söker svar på vad som har hänt deras föräldrar men arbetar också för att de övergrepp som skett under den väpnade konflikten inte glöms bort.  Idag anordnar de en manifestation i Bogota för att uppmärksamma den internationella dagen för offer för tvångsförsvinnanden. Våra medföljda i organisationen lever under stark press. De utsätts för hot och förföljelse från personer som vill att dessa brott ska glömmas bort och att dessa historier inte ska få lyftas upp i ljuset.

I tid av fredsprocess och framåtblickande är det extra viktigt att historien inte glöms bort. Hijos e Hijas hijas por la memoria y contra la impunidad kommer inte glömma och de kommer att fortsätta kämpa för svar om och upprättelse för sina anhöriga. Vi från Kristna fredsrörelsen kommer att fortsätta stödja deras arbete och den viktiga kamp de för så att minnet av dessa människor inte ska falla i glömska.

Text: Julia Qwist, Fredsobservatör i Quibdo