Ingen snö, men ändå lite julstämning

Vi hör om snökaoset i Sverige, och jämför med vintern som har kommit till Quibdó. Det regnar varje dag och det är skönt att det har blivit lite svalare. Temperaturen håller sig fortfarande runt 30 grader, men eftersom vi nu vant oss vid hettan kan det hända att man tar på sig en sjal eller till och med något långärmat på kvällen. Visst är det lite svårare att få till julstämningen när man förknippar julen så starkt med svenskt decemberklimat. Vissa av oss fredsobservatörer kommer att åka hem till Sverige över jul, men de flesta stannar i Colombia eller reser till grannländerna.

Häromdagen var vi på en julmarknad som ordnades av stiftet i Quibdó, där framför allt lokala kvinnoorganisationer deltog med hantverk och hemgjorda delikatesser, för att samla in pengar till sin verksamhet.

Ljusförsäljning på julmarknaden i Quibdó

Handgjorda dockor och en modell av katedralen i Quibdó

Stiftet är en viktig social samordnare, och fungerar också som en paraplyorganisation för dem som försvarar de mänskliga rättigheterna i regionen. Här samlas våra medföljda, organisationer för afrocolombianer och ursprungsfolk, kvinnoorganisationer, överlevare i konflikten och andra som kämpar för att den grundläggande rätten till ett värdigt liv. Här träffas man och utbyter erfarenheter och stöttar varandra. Styrkan i att arbeta tillsammans ger hopp för framtiden.

Vill du stötta vårt arbete i Colombia med en julgåva till Kristna Fredsrörelsens så är bankgirot 900-0316. Vi är tacksamma för alla gåvor, som gör att vi kan fortsätta vårt arbete för skydd av dem som, ofta med fara för sitt eget liv, försvarar de mänskliga rättigheterna i Colombia.

Agnes Berge, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen, Chocó
Foton: Matts Olsson