Kvinnliga ledare träffas för att tala om fred

I början av juni träffades kvinnliga ledare från hela den colombianska karibiska regionen.

Platsen var Matitas, ett litet samhälle i delstaten La Guajira, och vi från Kristna Fredsrörelsen åkte dit med Nancy Fiallo från Mujeres por la Paz (Kvinnor för fred).  Mujeres por la Paz håller nu på att planera en stor demonstration i Bogotá i november för att fortsätta att visa sitt stöd för fredsförhandlingarna och samtidigt lyfta kvinnornas fredsagenda. Som ett led i det arbetet åker de runt till olika delar av landet för att träffa lokala organisationer. Tanken med resorna är att stärka lokala ledare och organisationer samtidigt som Mujeres por la Paz växer.

Att man valde just Matitas som mötesplats är ingen tillfällighet. Carmen Sánchez, en MR-försvarare som jobbat flera år i La Guajira och som förra året blev utsedd till en 25 colombianskor som förändrar världen (av den spanska biståndsorganisationen AECID) förklarar:

– Vi vill stärka kvinnorna här ute i landsbygden. Matitas är ett litet samhälle med endast 2000 invånare och med stor fattigdom. Flera gånger har guerillan och paramilitärerna tagit sig in i samhället och hotat folk. Invånarna är vana vid att olika personer dyker upp, erbjuder hjälp och sen försvinner. Vi vill visa dem att vi bryr oss om samhället och tänker fortsätta jobba med att hjälpa människorna här att organisera sig och ställa krav på politikerna.

Carmen Sánchez inleder mötet

Och apropå politiker är det ingen brist på dem i La Guajira under mötet den här helgen. I regionhuvudstaden Riohacha, en halvtimmes bilfärd från Matitas, har ett hundratal borgmästare från hela landet samlats till ett stort nationellt möte. Vi ser dem åka runt i bussar på olika utflykter, äta på olika restauranger. Carmen Sanchez och hennes kollegor jobbar under helt andra förutsättningar:

– Vi bad borgmästaren här i Riohacha att stödja vårt event. Resultatet blev att vi fick låna en buss men endast 400 kr i bensinpengar. Vi fick låna en massa stolar och bord men ingen hjälp att transportera dem.

Men Carmen och hennes kollegor har trots det knappa stödet lyckats organisera mötet i Matitas. Under två dagar diskuteras kvinnornas situation ute på landsbygden och även om det kommer färre deltagare än väntat så knyts många nya kontakter. Under utvärderingen dagen efter eventet är alla glada och hoppfulla. ”Jag känner mig som fisken i vattnet”säger en kvinna som på 70-talet organiserade kvinnor ute i La Guajiras landsbygd. ”Det är dags att väcka det civila samhället till liv här”.

Glada deltagare avslutar mötet i Matitas

Våldet och konflikten har gjort att många slutade engagera sig men nu är man på gång igen i La Guajira. Pa’lante! (framåt!) är vad som gäller, säger kvinnorna. Och det känns som att det här bara är början. Rummet är fyllt av energi. Beslut tas om framtida möten och bättre strategier. Till den stora manifestationen i Bogotá i november kommer La Guajira att skicka 200 deltagare.

Fredsförhandlingarna pågår i långsam takt långt borta i Havanna men den här helgen blir det påtagligt att de fyllt några kvinnor i La Guajira med ny energi. Plötsligt finns det hopp om en bättre framtid och då vill man vara med och stödja och påverka fredsprocessen. Mujeres por la Paz är nu representerade och organiserade i La Guajira, fortsättning följer.

Nancy Fiallo tillsammans med Maria o David från Krf

David Echeveste, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen i Bogota