Movice Antioquia samlas för att bekämpa straffriheten

Movice är en av Colombias största rörelser som förenar offer för brott som begåtts av staten. Movices medlemmar i regionen Antioquia i nordöstra Colombia träffades i början av augusti för att diskutera strategier i arbetet för sanning, fred och rättvisa. Organisationen som i år fyller 10 år fortsätter kampen för att bekämpa straffriheten, som är utbredd i Colombia. Landet kommer på tredje plats vad gäller högsta straffrihetsnivå i världen, enligt en studie gjord i år. Kristna Fredsrörelsen var på plats tillsammans med medlemmar från den medföljda organisationen Hijos e Hijas.

Under mötet uttryckte flera av Movices medlemmar behovet av ett erkännande av organisationer som samlar offren för statligt våld och större inkludering av dessa i processer för rättvisa.

Officiellt uppskattas antalet tvångsförsvunna i Colombia  till över 45 000 personer. Under mötet kom deltagarna enhälligt fram till kravet på att skapa en kommission för sanning och rättvisa för att klargöra fallen som rör de tvångsförsvunna och att staten genomför åtgärder för att det inte ska ske igen. De vill att staten söker efter de försvunnas kroppar tar ansvar för de brott den har begått.

På Movices banderoll står det ”Vi stödjer fredsprocessen. Vi kräver att staten inte begår fler brott".

På Movices banderoll står det ”Vi stödjer fredsprocessen. Vi kräver att staten inte begår fler brott”

Mötet avslutades med en minnesceremoni för de personer som föll offer för massakern i Remedios  i nordöstra Antioquia den 2 augusti 1997, arton år tidigare. Den dagen kom paramilitärer till samhället på natten, tvingade ut flera sociala och politiska ledare från deras hus, körde iväg och sköt ihjäl dem. I en officiell rapport om massakern står det att paramilitärerna ledde offren ett flertal gånger framför polisstationen i samhället, men att de inte ingrep. Rapporten säger att inte heller militärerna stannade bussen som körde offren, fast det fanns tre militära baser i området. En man som deltog i mötet berättar:

”Jag förlorade inte bara min son utan också tron på statens institutioner den dagen”.

Movice skapar gemenskap i att dela sorgen och kämpa för rättvisan. I videon nedan finns klipp från minnesceremonin, där bland annat Emanuel José Buítrago, bonde och erkänd social ledare från ett annat samhälle i nordöstra Antioquia, berättar om hur hans fyra söner mördades under olika omständigheter i regionen.

Klicka på CC för svenska undertexter.

Text och bild: Paulina Nybratt Sandin och Alia Ibragimova, fredsobservatörer i Colombia

Video: Alia Ibragimova och Vinicius Brum Ribeiro, fredsobservatörer i Colombia