Olika hörn av landet

Vårt kontor ser i prinip ut som vilket kontor som helst; skrivbord, stolar, datorer, tavla att anteckna det viktiga på, en soffa, kaffekokare, böcker och andra publiceringar som hopas för vi tycker de är intressanta och relevanta och så vidare. Även om kontoren i Quibdó och Bogotá skiljer sig åt så skulle man inte kunna tänka sig att vårt huvudsakliga jobb egentligen är att resa runt till avlägsna hörn av landet, färdas på mula och flodbåt, spendera ett halvt dygn på buss eller sitta en timme på ett flyg och roa sig med att spela vem vill bli miljonär…

Under året som gått har vi rest så här:

Destinationer...

De blåa plupparna markerar städer, byar, samhällen och de röda sträcken resor på floden. Utöver det har resor skett med buss, flyg, bil, till fots och på mula. Något som inte syns på kartan är att vi rest flera gånger till vissa ställen, totalt under förra året blev det 48 medföljningar, inräknat medföljningar både i städerna (Quibdó och Bogotá) samt utanför.

Min topplista över resorna som varit:

Bästa kulinariska upplevelsen: På delad första plats kommer majsarepas grillade på gatan med smör på, mums… den bästa arepan hittills, och något som heter empanadas de pipian (små piroger med potatisfyllning som doppas i en sås av jordnötter).

Det konstigaste jag sett i matväg: Friterad fisk som smakade kemikalier och flodvatten, till frukost!

Bästa stämningen: Att umgås på kvällen efter en workshop med kvinnor från en ursprungsfolksorganisation, som berättade historier om mystiska varelser delar första platsen med en middag med medföljda där vi åt gott, pratade om allt möjligt och skrattade så tårarna rann och mangon föll på oss från trädet som skuggade.

Det mest sorgliga: Att vara med på en workshop och lyssna på en kvinna som var bortom sig av sorg på grund av hennes son som blivit tvångsförsvunnen. Hon var inte tyst en sekund och ögonen var konstant röda.

Ett oförglömligt mötet: Att intervjua en kvinna från ett ursprungsfolk som genom att utbilda sig och ta del av organisationens politiska arbete stärkts och blivit en ledare, samtidigt som hon behållit sin ödmjuka personlighet.

Det mest frustrerande: Att vara fylld av energi inför att jobba och förändra och mötas av, ”såhär har det alltid varit”…

Det mest energigivande: Fartfyllda veckor där jag ändå hunnit stanna till lite och tänka vilket häftigt jobb jag har, vad mycket jag får lära mig och känna att jag får bidra till något bättre.

Det mest skrattfyllda och komiska ögonblicket jag för alltid kommer minnas: Zofie och jag är på medföljning och ska lägga oss när en kackerlacka faller ner på henne… Hon skriker, jag skriker som följdreaktion utan att veta varför, vi hoppar upp, läget lugnar sig. Zofie frågar i receptionen hur man dödar en kackerlacka, receptionisten rullar på ögonen, vi får en spray för att döda ohyran, rummet fylls av sprayångor och till slut får vi ut den och lugnet lägger sig efter en ordentlig skrattattack.

Nu är jag är nyligen hemkommen från årets första medföljning där vi var med på en workshop för lokala ledare ute i agrara samhällen. Syftet var att ge dem verktyg för att hjälpa människor när det kommer till psykiska problem konflikten orsakat och fortsätter orsaka. Jag fick en aha-upplevelse under resan där jag förstod att vi inte bara åker på medföljningar när vi är på resorna, utan att vi medföljer processer, processer för förändring. Fylld av inspiration och energi för jobbet börjar således 2013 för mig i Bogotá.

Svalkar ner mig i Aguachicas hetta...

Svalkar ner mig i Aguachicas hetta…

Corinne Johnson, fredsobervatör för Kristna Fredsrörelsen i Bogotá

• Hej Cattis,
      vårt arbete består av många olika uppgifter, en av de främsta är att resa med hotade människorättsförsvarare runtom i landet och vara närvarande i städerna som en skyddsåtgärd. Vi skriver artiklar, nyhetsbrev, utför blixtaktioner, arrangerar möten med nationella och internationella aktörer för att lyfta upp situationen för de mänskliga rättigheterna och organisationerna vi medföljer. En annan stor del är också den sociala biten, skapa tillit och dela det vardagliga med våra medföljda. I vår blogg försöker vi skildra olika delar av vårt arbete och detta inlägg handlar mer om det sociala, vad är vi med om i vardagen… Inte för att förminska problemen gällande mänskliga rättigheter utan för att visa på mångfalden i arbetet. Vill du läsa mer om problemen våra medföljda organisationer står inför, finns det gott om detta i arkivet… Tack för din kommentar, vi kanske behöver specifiera mer att denna blogg inte är ett nyhetsarkiv, utan handlar om vårt arbete och liv i Colombia.
      Vänligen,
      fredsobservatörerna i Colombia