Här kan du läsa mer om de organisationer vi samarbetar med i Colombia.

I Bogotá medföljer vi:

Hij@s – Hijos e Hijas por la Memoria y contra la Impunidad

Hijos e Hijas por la memoria y contra la impunidad (Ungefär: Söner och döttrar för det historiska minnet och mot straffrihet) är en ungdomsorganisation som sedan 2006, genom kultur och pedagogik, arbetar med frågor som rör fred, rättvisa och att de övergrepp som skett under den väpnade konflikten inte glöms bort. Klicka här för mer information om Hijos e Hijas

Movimiento Ríos Vivos Antioquia

Movimiento Ríos Vivos Antioquia (Ungefär: De levande flodernas folkrörelse i Antioquia) är en miljö- och människorättsorganisation i provinsen Antioquia, som representerar människor som på olika sätt drabbas negativt av storskaliga infrastrukturprojekt. I provinsen Antioquia företräder Movimiento Ríos Vivos framför allt småbrukare, fiskare och guldvaskare vilkas liv och arbete påverkas negativt av vattenkraftverket Hidroituango. Klicka här för mer information om Ríos Vivos Antioquia

Hemsida:  http://debatehidroituango.blogspot.com.co/

Corporación Claretiana Norman Pérez Bello

Corporación Claretiana Norman Pérez Bello grundades 2003 och har sina rötter i den katolska rörelsen Claretianerna. Det är en freds- och människorättsorganisation som arbetar med att ge stöd till människor som drabbats av den väpnade konflikten, bland annat i frågor som rör återbördande av mark. Klicka här för mer information om Corporación Claretiana Norman Pérez Bello

Hemsida: https://corporacionclaretiana.org/

Gladys Macías

Gladys Macías är en socialarbetare och människorättsförsvarare som genom en kvinnorganisation för fred och rättvisa arbetar med fall av sexuellt våld under den väpnade konflikten. Hon arbetar även med folkbildning och kvinnligt engagemang i frågor som rör fred. Klicka här för mer information om Gladys Macías

Corporación AVRE – Acompañamiento Psicosocial y Atención en Salud Mental a Víctimas de Violencia Política

Avre arbetar med att ge psykosocialt stöd åt människor som har drabbats av sociopolitiskt våld, samt med att stödja organisationer som arbetar med dessa frågor.

Hemsida: www.corporacionavre.org

I Chocó medföljer vi:

Cocomacia – Consejo Comunitario Mayor de la Asociación Campesina Integral del Atrato

Cocomacia är en så kallad etnisk-territoriell organisation som verkar i stillahavsprovinsen Chocó. Klicka här för mer information om Cocomacia

Hemsida: www.cocomacia.org.co

Asociación Orewa

Asociación Orewa organiserar en stor del av Chocós ursprungsbefolkning och representerar folken Embera, Wounaan och Tule. Klicka här för mer information om Asorewa.

Cocomopoca – Consejo Comunitario Mayor de la Organización Popular Campesina del Alto Atrato

Den etnoterritoriella organisationen Cocomopoca bildades 1986 och arbetar för afrocolombianers rättigheter i Alto Atrato i Chocó, främst med kollektiva markrättigheter. Klicka här för mer information om Cocomopoca

BLI MEDLEM

Var förändringen du själv vill se. Bli medlem i Kristna Fredsrörelsen.

GE EN GÅVA

Stå upp för fred och mänskliga rättigheter. Ge en gåva till Kristna Fredsrörelsen.

AKTION

Agera mot människorättsbrott. Gå med i vårt aktionsnätverk.

SKYDDSÄNGEL

Bidra till arbetet för fred och mänskliga rättigheter. Ge bort en skyddsängel.