El Consejo Comunitario Mayor de la Asociación Campesina Integral del Atrato (Cocomacia) är en afrocolombiansk etnoterritoriell organisation grundad 1982 i regionen Chocó som arbetar för rätten till territoriellt, socialt och kulturellt självbestämmande. Processen grundades med stöd från Quibdós stift.

Cocomacia utgörs av 124 samhällen och ungefär 45 000 personer från åtta kommuner i regionerna Chocó och Antioquia.

Cocomacias ledare deltog aktivt i den mobilisering som 1993 resulterade i antagandet av Lag 70, en av de största framgångarna för den afrocolombianska befolkningen vad gäller erkännandet av kollektivt markägande och grundläggande etniska, sociala och kulturella rättigheter. Som ett direkt resultat av detta har Cocomacia sedan 1997 en så kallad kollektiv titel som ger juridisk rätt till de nästan 700 000 hektar mark där samhällena ligger.

Trots detta kvarstår många problem eftersom en rad olika aktörer, såväl väpnade som civila, har intressen på organisationens mark, framförallt relaterat till utvinning av ädelträ såväl som guld, platina och andra mineraler.

Cocomacia är medlem i det interetniska forumet FISCH, som samlar 68 etniska organisationer i Chocó, och en regional allians mellan etnoterritoriella organisationer och den katolska kyrkan. Organisationen har fått stöd av internationella samarbetspartners som Misereor, Pan American Development Foundation – PADF, Diakonia och Project Counselling Service (PCS).

Cocomacias ledare har medföljts av Kristna Fredsrörelsen sedan 2008.

Medföljningarna av Cocomacia sker ofta på floden.

Klicka för att få översikt över Kristna Fredsrörelsens arbete och de medföljda genom vår karta.

Tidslinje

2008. Kristna Fredsrörelsen börjar medfölja Cocomacia.

1997. Som en följd av Lag 70 får Cocamacia en så kallad kollektiv titel som ger juridisk rätt till de nästan 700 000 hektar där samhällena ligger.

1993. Lag 70 antas efter mobilisering av bland andra Cocomacia (se öven texten ovan).

1982. Cocomacia grundas.

• Stort grattis till Domino Kai!! Som får Martin Luther King-priset 21 jan. En brinnande folkbildare, brobyggare och… ,

BLI MEDLEM

Var förändringen du själv vill se. Bli medlem i Kristna Fredsrörelsen.

GE EN GÅVA

Stå upp för fred och mänskliga rättigheter. Ge en gåva till Kristna Fredsrörelsen.

AKTION

Agera mot människorättsbrott. Gå med i vårt aktionsnätverk.

SKYDDSÄNGEL

Bidra till arbetet för fred och mänskliga rättigheter. Ge bort en skyddsängel.