Corporación Claretiana Norman Pérez Bello grundades 2003. Det är en freds- och människorättsorganisation som arbetar med att stödja människor som har drabbats av den väpnade konflikten i Colombia. I huvudsak arbetar de i provinserna Meta och Vichada.

Framför allt arbetar Corporación Claretiana Norman Pérez Bello med frågor som rör återbördande av mark med småbrukare och urfolksgrupper. Genom workshops och kunskapsinsamling arbetar de för att stärka både individer och samhällen i deras kamp för rättvisa och upprättelse. Dessutom så gör Corporación Claretiana Norman Pérez Bello utredningar och publiceringar om mänskliga rättigheter och fred.

Corporación Claretiana Norman Pérez Bello har sina rötter i den världsomspännande katolska rörelsen Claretianerna, som har sitt säte i Rom. Claretianerna har som rättesnöre att alltid arbeta för de mest utsatta och se världen utifrån den gruppen eller personens perspektiv. Rörelsen arbetar framför allt med frågor som rör rättvisa, fred och miljö.

Återbördande av mark är en brännande fråga i Colombia. Ofta står stora ekonomiska och politiska intressen på spel och väpnade gruppers inblandning är utbredd. På grund av att de arbetar just med dessa frågor har såväl ledare för Corporación Claretiana Norman Pérez Bello som lokalbefolkningen i områden som de arbetar med fått motta hot och utpressningar, tvingats utstå smutskastning och tvångsförflyttats.

Kristna Fredsrörelsen medföljer Corporación Claretiana Norman Pérez Bello sedan 2016.

170305. Corp Claretiana.

Kristna Fredsrörelsen tillsammans med Corporación Claretiana Norman Pérez Bello i el Porvenir, Meta.

BLI MEDLEM

Var förändringen du själv vill se. Bli medlem i Kristna Fredsrörelsen.

GE EN GÅVA

Stå upp för fred och mänskliga rättigheter. Ge en gåva till Kristna Fredsrörelsen.

AKTION

Agera mot människorättsbrott. Gå med i vårt aktionsnätverk.

SKYDDSÄNGEL

Bidra till arbetet för fred och mänskliga rättigheter. Ge bort en skyddsängel.