Gladys Macías är socialarbetare och människorättsförsvarare verksam i staden Bucaramanga samt i provinserna Santander, Norra Santander och Antioquia. Framförallt  arbetar hon med fall av sexuellt våld som skett under den väpnade konflikten.

Gladys Macías är verksam i människorättsorganisationen Redepaz – Corpocación para la Pay y los Derechos Humanos (Ungefär: Kooperation för Fred och Mänskliga rättigheter), samt kvinnoförbundet för fred IMP – Alianza Initiativa de Mujeres Colombianas por la Paz. Hon arbetar även med folkbildning och för att öka kvinnors deltagande i frågor som rör fredsarbetet.

Sexuellt våld under konflikten är en känslig fråga och ofta smutskastas och misstänkligörs både de drabbade och de som arbetar med att lyfta dessa frågor. Det finns många som har intressen i att fallen undangöms. Bakom förövarna finns i många fall starka politiska och ekonomiska intressen i form av statliga aktörer, paramilitära grupper eller gerillagrupper, vilket gör att förövarna skyddas. Detta gör att människorättsförsvarare som Gladys Macías som arbetar för upprättelse för överlevare av sexuellt våld lever i en väldigt utsatt situation.

Kristna Fredsrörelsen medföljer Gladys Macías sedan 2016. Medföljningen består av såväl fysisk medföljning i hennes arbete och dagliga liv, som politiskt påverkansarbete och informationsspridning.

Gladys Macías

• Morden på människorättsaktivister fortsätter i Guatemala. Den 28 juli hittades Juana Raymundo, aktiv i en bondeorga… ,

BLI MEDLEM

Var förändringen du själv vill se. Bli medlem i Kristna Fredsrörelsen.

GE EN GÅVA

Stå upp för fred och mänskliga rättigheter. Ge en gåva till Kristna Fredsrörelsen.

AKTION

Agera mot människorättsbrott. Gå med i vårt aktionsnätverk.

SKYDDSÄNGEL

Bidra till arbetet för fred och mänskliga rättigheter. Ge bort en skyddsängel.