Movimiento Ríos Vivos Antioquia (Ungefär: De levande flodernas folkrörelse i Antioquia) är en miljö- och människorättsrörelse i provinsen Antioquia som bildades 2011. Rörelsen är en del av den nationella rörelsen Movimiento Ríos Vivos, som representerar människor som på olika sätt drabbas negativt av storskaliga infrastrukturprojekt.

I provinsen Antioquia företräder Movimiento Ríos Vivos framför allt småbrukare, fiskare och guldvaskare vilkas liv och arbete påverkas negativt av byggandet av vattenkraftverket Hidroituango. Hidroituango är det största bygget av ett vattenkraftverk i Colombias historia. Byggandet har lett till kränkningar av de männskliga rättigheterna, genom att människor tvingas på flykt och ifråntas deras grundläggande rättighet till värdigt boende och försörjning. Dessutom har byggandet av vattenkraftverket lett till hälsoproblem för de boende i området. Flera medlemmar i Movimiento Ríos Vivos Antioquia har blivit utsatta för hot, rån och förföljelse på grund av deras engagemang mot projektet.

De svenska företagen Scania och Atlas Copco är som leverantörer deltagande i byggandet av Hidroituango. Den svenska research-organisationen Swedwatch publicerade 2014 en rapport, Dränkta rättigheter – flytande ansvar, om svensk inblandning i kränkningar mot de mänskliga rätttigheterna rörande Hidroituango.

Kristna Fredsrörelsen medföljer Movimiento Ríos Vivos Antioquia sedan 2015, såväl genom fysisk medföljning i områden där de verkar, som genom påverkansarbete och utbildning i digital och personlig säkerhet.

Bild hemsida
Isabel Zuleta , ett av språkrören för
Movimiento Ríos Vivos Antioquia

BLI MEDLEM

Var förändringen du själv vill se. Bli medlem i Kristna Fredsrörelsen.

GE EN GÅVA

Stå upp för fred och mänskliga rättigheter. Ge en gåva till Kristna Fredsrörelsen.

AKTION

Agera mot människorättsbrott. Gå med i vårt aktionsnätverk.

SKYDDSÄNGEL

Bidra till arbetet för fred och mänskliga rättigheter. Ge bort en skyddsängel.