Upptrappning av våld och hot inför val i Colombia

Förra veckan utsattes det vänsterorienterade partiet Union patrióticas (UP) presidentkandidat Aida Avella för ett mordförsök när hon under arbetet med sin valkampanj reste i regionen Arauca i nordöstra Colombia. Attacken är bara en i raden av attacker mot den colombianska oppositionen och mot personer från det civila samhället. Medlemmar från Kristna fredsrörelsens medföljda organisationer känner att konflikten har intensifierats och många uttrycker nu sin oro för våldet som eskalerat inför de nationella kongress- och presidentvalen i mars respektive maj i år.

I attacken mot presidentkandidaten Avella avlossades skott mot hennes bil men ingen skadades i incidenten. Gerillagruppen ELN säger sig stå bakom attacken.

– Attacken mot Aida Avella är en attack mot demokratin då det visar att personer med makt är villiga att ta till vapen för att behålla sin makt. Det är uppenbart att det finns personer som har allt att vinna på att konflikten fortsätter, säger Angela Olaya från tankesmedjan Arco Iris.

Opposition förföljs

Innan mordförsöket hade flygblad spridits där en kompensation på upp till 25 000 dollar utlovades för mord på politiker från Union patriotica och vänsterrörelsen Marcha patriotica. Den paramilitära gruppen Aguilas negras säger sig stå bakom utskicken.

Presidentkandidaten Aida Avella återvände till Colombia i december 2013 efter att ha levt 17 år i exil i Schweiz och attacken mot henne har skapat oro:

– Man blir rädd när en person med så omfattande säkerhetsåtgärder som Avella attackeras på ett offentligt event mitt på ljusa dan. Vad är det då som hindrar förövare att attackera en person som inte har lika strikta säkerhetsåtgärder? Och varför reagerar inte den nationella och internationella pressen på attackerna mot oppositionen i landet, undrar människorättsförsvaren Nancy Fiallo.

Union patriotica bildades i Colombia under mitten av åttiotalet. Många minns fortfarande den mörka tid från slutet av åttiotalet fram till början av tvåtusentalet då partiet utsattes för en utrotningskampanj av drogkarteller, paramilitära grupper, medlemmar ur regeringen och militären. Fler än 4000 medlemmar inklusive två presidentkandidater dödades. Union patriotica försvann som parti för över tio år sedan men återhämtade sitt erkännande på partistämman i slutet av 2013 då Aída Avella blev vald som presidentkandidat.

Fotograf: David Echeveste

Nancy Fiallo tillsammans med Corinne och Zofie från Kristna Fredsrörelsen

– Det är ett allvarligt läge för oppositionen och det finns en rädsla att historien ska upprepas; att fler personer från Union patriotica och andra vänsterpartier ska attackeras. Det var 17 år sedan som Aida Avella var tvungen att fly Colombia och vi kan fråga oss vad som hänt i det här landet under dessa år? Vi har inte avancerat utan snarare tagit steg tillbaka. Det finns inga garantier för oppositionens säkerhet, säger Nancy Fiallo.

Partier tilldelas skyddsåtgärder

Att våldet eskalerar vid valår är känt – i samband med det förra colombianska valet 2010 mördades totalt 41kandidater till de lokala och regionala valen och för att minimera riskerna inför kommande val har den statliga enheten för skyddsåtgärder (Unidad Nacional de Protección) tilldelat de colombianska partierna skyddsresurser som partierna sedan distribuerar till de personer inom partiet som anses mest hotade. I dagsläget har 275 politiker tilldelats speciella skyddsåtgärder. Många frågar sig dock om dessa skyddsåtgärder är tillräckliga. Av de 18 politiker från oppositionen som nyligen utsatts för hot, hade 15 skyddsåtgärder.

– Det är en aggressiv miljö innan valet och konsekvensen av det hårdnande klimatet blir att handlingsutrymmet för politiker och människorättsförsvarare förminskas, menar Angela Olaya.

Gloria Gómez, människorättsförsvarare och ledare för organisationen Asfaddes

Gloria Gómez, människorättsförsvarare och ordförande för organisationen ASFADDES

– Det inte bara regionerna som är våldsdrabbade utan även i stor utsträckning städerna. Dynamiken har förändrats och man kan inte vara säker någonstans, säger Gloria Gómez ordförande för Kristna Fredsrörelsens medföljda organisation ASFADDES.

Kristna Fredsrörelsens medföljda utsatta

Mauricio Castilla från departamentet Córdoba i norra Colombia, medlem i organisationen Söner och döttrar för minnet och mot straffrihet (Hijos e hijas por la memoria y contra la impunidad), har personligen känt av förändringen innan valet då ansvariga för två veckor sedan stängde ner hans radioprogram efter att han pekat på korruption och brister inom departementet:

– Det är en attack mot yttrandefriheten och mot mitt journalistiska arbete. De vill tysta de som gör sin röst hörd högst och konsekvensen blir att folk inte får reda på sanningen om vad som egentligen händer i vårt departament.

Enligt Mauricio är det ingen tillfällighet att hans radioprogram stängts ner just nu. Han menar att ledning känt påtryckningar från personer med egen politisk agenda som inte gillar när sittande politiker kritiseras.

Medföljning av Mauricio i Montería, Córdoba

Under den senaste månaden har bland andra de icke-statliga organisationerna Advokatkollektivet José Alvear Restrepo (Corporación Colevtivo de Abogados José Alvear Restrepo) och Den nationella rörelsen för offren för statliga brott (El Movimiento Nacional de Víctimas de Crímenes de Estado – MOVICE) mottagit dödshot från paramilitära grupper. De kommande veckorna och månaderna lär med all sannolikhet inte bli lugnare för den colombianska oppositionen och det civila samhället.

Zofie Bengtsson, fredsobservatör för Kristna Fredsrörelsen i Bogotá